Almindelige salgs- og leveringsbetingelser

MIKMA ApS
CVR-NR.: 41543906

TIL FORBRUGER
โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”

1. Anvendelse

1.1. Disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser (herefter benรฆvnt โ€vilkรฅrโ€ eller โ€vilkรฅreneโ€) for Mikma ApS, CVR-nr.: 41543906 (herefter benรฆvnt โ€leverandรธrenโ€) er gรฆldende for salg og levering af enhver ydelse/produkt (herefter benรฆvnt โ€ydelse(n)โ€ og/eller โ€produkt(er)โ€) fra leverandรธren, medmindre de udtrykkeligt er fraveget eller modificeret ved anden skriftlig aftale. Disse vilkรฅr gรฆlder, uanset om bestillingen er indgรฅet via internet, e-shop, e-mail, telefon eller pรฅ anden vis.

1.2. Specielle kรธbsbetingelser eller specifikke krav til Ydelsen fra kundens side, anfรธrt i f.eks. kundens ordreafgivelse er ikke bindende for leverandรธren, medmindre leverandรธren udtrykkeligt skriftligt har erklรฆret sig indforstรฅet med vilkรฅrene.

1.3. Bemรฆrk, at disse vilkรฅr alene gรฆlder for forbrugere. Erhvervskunder henvises til salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskรธb, som kan findes i afsnit E1 til E18.

2. Tilbud/ordreaftaler

2.1. Nรฅr kunden har lagt en ordre pรฅ webshoppen, vil kunden modtage en bestillingsbekrรฆftelse.
Denne mail er alene en kvittering for, at leverandรธren har modtaget din ordre. Der er fรธrst indgรฅet en bindende aftale mellem kunden og leverandรธren, nรฅr kunden modtager en ordrebekrรฆftelse.
Indtil kunden modtager en ordrebekrรฆftelse, er leverandรธren berettiget til at annullere kundens ordre helt eller delvist, f.eks. som fรธlge af pris- og tekstfejl eller udsolgte varer. Hvis det sker, vil kunden naturligvis blive kontaktet.

2.3. Stemmer leverandรธrens ordrebekrรฆftelse ikke overens med kundens bestilling, bedes kunden straks og senest 3 dage efter modtagelse af ordrebekrรฆftelsen reklamere.

2.4. Aftaler om รฆndringer i eller tillรฆg til den oprindelige aftale er ikke bindende for leverandรธren uden skriftlig bekrรฆftelse fra leverandรธren.

3. Tekniske oplysninger, vejledning, montering, installation og rรฅdgivning m.v.

3.1. Produktinformation, illustrationer og oplysninger om tekniske data er kun vejledende. Leverandรธrens oplysninger er kun bindende, nรฅr dette er sรฆrskilt, udtrykkeligt og skriftligt aftalt.

3.2. Kunden har det fulde ansvar for udvรฆlgelsen af ydelsen, herunder for at kunden kan opnรฅ de forventede resultater og funktionalitet, samt at ydelsen kan fungere i kundens eksisterende eller pรฅtรฆnkte driftsmiljรธ.

3.3. Det pรฅhviler Kunden at afklare hvorvidt tagkonstruktion, tagbelรฆgning m.v. er egnet til montering af det bestilt anlรฆg, og herunder afklare om dette strider mod offentlige eller privatretlige servitutter, lokalplaner og byggelovgivning, idet leverandรธren er uden ansvar herfor.

3.4. Leverandรธren er ikke ansvarlig for kundens faktiske montering af produkterne, ligesom leverandรธren ikke er ansvarlig for om produktet er egnet til opfyldes kundens behov.

3.5. Leverandรธren indestรฅr pรฅ intet tidspunkt for, produktet indfrier kundens รธnske til et bestemt resultat. Dette hverken รธkonomisk, energimรฆssigt eller andet.

3.6. Specifikke krav fra kunden er kun bindende i det omfang, de er skriftligt bekrรฆftet af leverandรธren.

3.7. Leverandรธren kan henvise kunden til en montรธr, der kan installere produktet for kunden. Leverandรธren er pรฅ ingen mรฅde ansvarlig for montering, installation, tilslutning eller nogen form for rรฅdgivning forbundet hermed. Al installation, montering og tilslutning sker pรฅ kundens eget ansvar.

3.8. Det er kundens eget ansvar at sikre, at kunden har de fornรธdne tilladelser til at installere, montere, tilslutte og anvende produkterne.

3.9. Det er kundens eget ansvar at sikre, at produkterne kan nettilsluttes pรฅ kundes adresse. Kunden opfordres til at kontakte sit netselskab forud for bestilling af produkter.

3.10. For ballastlรธsninger beregnes der efter terrรฆnkategori III samt en vindstyrke pรฅ 24 m/s og en snelast pรฅ 1 kN/m2, jo mindre andet er oplyst fra kunden. Det er kundens eget ansvar at rรฅdfรธre sig med fx en rรฅdgivende ingeniรธr, for de gรฆldende vindzoner mm. for den aktuelle placering. Prisen er gรฆldendende for en samlet placering og et sammenhรฆngende layout af ballastsystemet.

3.11. I sjรฆldne tilfรฆlde kan der vรฆre farveforskel pรฅ solcellerne, selvom disse er fra samme produktionsbatch. Leverandรธren ombytter ikke solceller pga. farveforskel.

3.12. Leverandรธren fraskriver sig ethvert ansvar for eventuelle pรฅvirkninger pรฅ tagets garantiperiode eller andre tilsvarende forpligtelser, som fรธlge af installationen udfรธrt af kunden eller en tredjepart. Kunden bรฆrer det fulde ansvar for at sikre, at installationen ikke pรฅvirker eventuelle garantier eller forpligtelser vedrรธrende taget eller dets materialer. Eventuelle รฆndringer eller skader, der opstรฅr som fรธlge af installationen, er kundens ansvar, og leverandรธren kan ikke holdes ansvarlig for sรฅdanne konsekvenser.

3.13 Det er kundens ansvar at sikre, at det leverede montagesystem er korrekt bestykket og opfylder alle bรฆrende krav i henhold til installationen. Som standard leveres der 2 montageskinner pr. solcellepanel til montering pรฅ den korte led, samt tagbefรฆstelser (tagkroge/stokskruer), bestykket ud fra at der sidder en tagbefรฆstigelse ved hver samling mellem to solcellepaneler samt enderne. Da der som udgangspunkt ikke udarbejdes en specifik bestykningsplan tilpasset kundens taglayout, kan der vรฆre behov for flere tagbefรฆstelser.

Kunden har ansvaret for at kontakte en bygningskonstruktรธr eller producenten for at fรฅ udarbejdet en specifik montageplan tilpasset kundens tag, for at sikre korrekt installation.

4. Levering og leveringstider

4.1. Levering anses for sket, nรฅr produktet overgรฅr til kunden eller dennes reprรฆsentant, medmindre kunden indgรฅr aftale om levering med en fragtfรธrer, som ikke er udbudt af leverandรธren, da levering i sรฅ fald vil anses for sket ved overgivelse af produktet til denne fragtfรธrer.

4.2. Sรฅfremt der ikke er aftalt noget tidspunkt for levering, bestemmer leverandรธren leveringstidspunktet. Leveringstiden ligger typisk imellem 1 og 5 dage. Leverandรธrens leveringstidspunkt er et estimat og ikke et udtryk for den eksakte leveringsdato- og/eller tidspunkt. Hvis kunden har bestilt mere end รฉt produkt, kan ordren splittes op i flere leveringer og leveringstidspunkter.

4.3 Omkostninger til levering afholdes kunden. Leveringsomkostninger vil afhรฆnge af produkttype, antallet af produkter, leveringsadresse m.v. og vil fremgรฅ af ordrebekrรฆftelsen.

Palleforsendelse – Levering til kantsten (Vi kan ikke garantere opringning inden levering, derfor anbefaler vi du er hjemme pรฅ leveringsdagen.)

โ€1/2 palle – Levering til kantsten” forsendelsesklasse pris: 348,75 kr.

โ€Levering – Monteringsbeslag/tilbehรธr” forsendelsesklasse pris: 248,75 kr.

โ€Lille pakke – Levering til dรธr” forsendelsesklasse pris: 89 kr.

“Mellem pakke – Levering til dรธr” forsendelsesklasse pris: 230 kr.

“SoliTek – Levering til kantsten” forsendelsesklasse pris: 0 kr.

“Stor pakke – Levering til dรธr” forsendelsesklasse pris: 320 kr.

“Stor palle – Levering til kantsten” forsendelsesklasse pris: 1499 kr.

4.4. Leverandรธren forbeholder sig retten til at afbryde en levering, hvis der ikke er en myndig til stede pรฅ leveringstidspunktet. Kun en myndig person kan lovligt kvittere for at modtage produkterne. Ved forgรฆves levering forbeholder leverandรธren sig retten til at opkrรฆve omkostninger til ny fragt ved genlevering.

4.5. Foruden hvad der fรธlger af punkt 4.4, sรฅ gรฆlder det, at sรฅfremt kunden er forhindret i at modtage eller nรฆgter at modtage den aftalte ydelse til den aftalte leveringstid, anses levering og risikoovergang for at have fundet sted pรฅ det aftalte leveringstidspunkt. Samtlige omkostninger der pรฅlรธber som fรธlge heraf, bรฆres af kunden

4.6. Der tages forbehold for udsolgte produkter pรฅ grund af restordrer hos leverandรธren eller dennes kontraktparter, i hvilket tilfรฆlde vil leverandรธren vรฆre berettiget til at annullere ordren uden omkostninger for leverandรธren og kunden, sรฅfremt dette gรธres inden leverandรธren har fremsendt en ordrebekrรฆftelse.

4.7. Leverandรธren er alene ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller lignende indirekte- /konsekvenstab, hvis det fรธlger at dansk rets ufravigelige regler.  

4.8. Leverandรธren kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelse som fรธlge af omlevering eller afhjรฆlpning. –

5. Fortrydelsesret og returnering

5.1. Kunden har 14 dages fortrydelsesret gรฆldende fra den dag, kunden modtager produktet. For at udnytte fortrydelsesretten skal kunden senest 14 dage efter modtagelse af produktet give leverandรธren meddelelse herom. Det kan gรธres pr. brev, e-mail eller telefon med henvisning til ordre-nummeret.
Kunden kan ogsรฅ fortryde ved at benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i forbrugerbetingelserne.
Kunden kan ikke fortryde kรธbet ved at nรฆgte at modtage varen uden samtidig at give os besked.

5.2. Kunden skal herefter returnere produktet uden unรธdig forsinkelse og senest 14 dage efter den dato, hvor kunden har meddelt leverandรธren, at han/hun vil udnytte sin fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis kunden blot returnerer eller afsender produktet inden udlรธbet af de 14 dage.

5.3. Kunden hรฆfter for eventuel forringelse af produktets vรฆrdi, som skyldes anden hรฅndtering end, hvad der er nรธdvendigt for at fastslรฅ produktets art, egenskaber og den mรฅde, den fungerer pรฅ. Produktet mรฅ med andre ord ikke tages i brug. Sรฅfremt produktet er prรธvet, udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragtes den som brugt, hvilket betyder, at kunden ved fortrydelse af kรธbet kun fรฅr en del eller intet af kรธbsbelรธbet retur, afhรฆngig af produktets handelsmรฆssige vรฆrdi.

5.4. Kunden skal selv afholde udgifterne for returnering af produktet og kunden bรฆrer risikoen for produktet fra tidspunktet for produktets levering og indtil den er returneret til leverandรธren. Dette gรฆlder ogsรฅ for produkter, der i kraft af deres art ikke kan returneres med normal post.
Visse varer kan ikke returneres med normal post. Dette gรฆlder for: Alle solceller, solcelleanlรฆg, invertere og andet der enten vejer mere end posten tilbyder at hรฅndterer, eller overstiger pakkestรธrrelserne.

Udgifterne til returnering af disse varer forventes hรธjst at koste: 49 kr. โ€“ 50.000 kr.

5.5. Leverandรธren refunderer kรธbesummen for produktet, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som fรธlge af kundens individuelle valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som leverandรธren har tilbudt). Refusion af kรธbesummen sker hurtigst muligt efter kundens meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten, dog senest efter 14 dage. Leverandรธren kan dog tilbageholde belรธbet, indtil produktet er modtaget retur, eller indtil kunden har fremlagt dokumentation for, at produktet er returneret, alt efter hvilket tidspunkt, der er tidligst.

5.6. Leverandรธren tager ikke enkeltvarer retur fra en samlet anlรฆgspakke sรฅ som fx. overskydende montagetilbehรธr mm.

5.7. Ved kรธb af kabler pรฅ metermรฅl fra vores webshop er det vigtigt at vรฆre opmรฆrksom pรฅ, at disse varer er skrรฆddersyede efter dine specifikke behov. Da kabelmรฆngden er bestemt af dine prรฆcise mรฅlinger, er det desvรฆrre ikke muligt at acceptere returnering af disse produkter. Denne politik er implementeret for at sikre, at vi kan levere skrรฆddersyede kabler af hรธjeste kvalitet til vores kunder og minimere spild. Vi opfordrer dig til at kontakte vores kundeservice, hvis du har spรธrgsmรฅl eller brug for yderligere assistance, inden du placerer din ordre. 

5.8. Hvis der ikke er kรธbt eller installeret transientbeskyttelse, og en strรธmafbrydelse eller lignende hรฆndelse medfรธrer en defekt inverter eller smart meter, pรฅtager leverandรธren sig intet ansvar for skaden. Dette gรฆlder bรฅde inden for og uden for reklamationsperioden.

6. Priser

6.1. Alle priser er i danske kroner og inkl. moms. Alle udgifter i relation til produktet, herunder til fragt vil fremgรฅ ved bestilling og af ordrebekrรฆftelsen.

6.2. Leverandรธren tilbyder ikke montering af produkterne, hvorfor alle priser er uden montering.

7. Betaling

7.1. Kรธbesummen bliver opkrรฆvet af kunden nรฅr produktet sendes til levering.

7.2. Kunden kan ikke i nogen situation foretage modregning i kรธbesummen, og kunden kan ikke udรธve tilbageholdelsesret eller nรฆgte betaling pga. forsinkelse, reklamation eller modkrav vedrรธrende den konkrete ydelse eller noget andet krav.

7.3. Ved betaling med bankoverfรธrsel er der tale om en forudbetaling โ€“ vรฆr opmรฆrksom pรฅ, at Kunden ikke er beskyttet af bankernes indsigelsesordning i disse tilfรฆlde.

7.4. Ved betaling med betalingskort trรฆkkes det fulde belรธb for ordren fra betalingskortet ved pรฅbegyndelsen af leveringen. Eventuelle restordredele vil blive leveret efterfรธlgende, sรฅ snart de er tilgรฆngelige.

8. Reklamation samt fejl og mangler

8.1. Der henvises til kรธbelovens regler om mangler og reklamationsret.

8.2. Det anbefales, at kunden hurtigst muligt tjekker om i) det leverede svarer til det bestilte produkt, som denne fremgรฅr af ordrebekrรฆftelsen, ii) produktet er blevet beskadiget under transporten, og iii) om der er fejl eller mangler ved produktet.

8.3. Hvis produktet har mangler i form af defektheder, der pรฅvirker dets funktionsdygtighed, skal kunden reklamere til leverandรธren inden for rimelig tid efter, at manglen er opdaget. Reklamationen skal indeholde en udfรธrlig og tydelig beskrivelse af defekten. Reklamationer indgivet inden for to mรฅneder efter opdagelsen vil altid blive betragtet som rettidige.

Du bedes informere os inden for 48 timer, hvis det leverede gods ikke stemmer overens med fรธlgesedlen, eller hvis du opdager en skade pรฅ f.eks. en solcelle eller anden leverance. Vi anbefaler derfor, at du gennemgรฅr alle modtagne produkter straks efter modtagelsen og absolut senest inden for 48 timer.

8.4 Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan fรฅ varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhรฆngig af den konkrete situation.

8.5 Er reklamationen berettiget, refunderer leverandรธren kundens (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk ogsรฅ at fรฅ en kvittering for afsendelse, sรฅ leverandรธren kan tilbagebetale kundens fragtomkostninger.  

8.6 Ved reklamation af en defekt vare dรฆkkes ombytning til en ny vare i overensstemmelse med gรฆldende lovgivning.

8.7 Ved fejl, der skyldes forkert opsรฆtning, brugermisforstรฅelser, eller andre forhold, der ikke direkte er relateret til produktets standardfunktionalitet eller indbyggede fejl, forbeholder vi os retten til at opkrรฆve et fejlfindingsgebyr. Gebyret udgรธr 890 kr. (inkl. moms) pr. pรฅbegyndt time. Dette gebyr dรฆkker den tid og de ressourcer, som vores tekniske team anvender pรฅ at identificere og rapportere รฅrsagen til problemet.

8.8 Montageskinnerne betegnes som svรฆrt leverbart gods, hvilket betyder, at der i sjรฆldne tilfรฆlde kan forekomme mindre tryk eller buler i disse. Der er til alle vores anlรฆgspakker beregnet ekstra overlรฆngde til montageskinner, sรฅledes at ved fragtskade pรฅ en montageskinne, kan det beskadigede stykke skรฆres vรฆk og samles med medfรธlgende skinneforbinder, hvor der som udgangspunkt mindst medfรธlger en ekstra skinneforbinder i forhold til hvad der reelt skal bruges. Ligeledes kan der opstรฅ mindre ridser og skrammer pรฅ skinnernes overflade under levering og hรฅndtering. Disse kosmetiske skader pรฅvirker ikke funktionen og vil vรฆre skjult bag de monterede paneler.

8.9 Solcellepaneler betegnes som skrรธbeligt- og svรฆrt leverbart gods, hvilket betyder, at der i sjรฆldne tilfรฆlde kan forekomme mindre ridser eller skrammer pรฅ disse. Disse kosmetiske skader pรฅvirker ikke solcellepanelernes funktion eller garanti.

9. Begrรฆnset hรฆftelse

9.1. Leverandรธren hรฆfter, uanset pรฅ hvilket grundlag et krav rejses, og uanset graden af uagtsomhed, ikke for fรธlgeskader eller indirekte tab som f.eks. driftstab, tidstab, avancetab, konsekvenstab, tab af goodwill, manglende opnรฅelse af forventede besparelser m.v. medmindre det fรธlger af dansk rets ufravigelige regler.

10. Force majure

10.1. Ingen af parterne er berettiget til at gรธre misligholdelsesbefรธjelser gรฆldende i tilfรฆlde af manglende opfyldelse af en forpligtelse, der ikke er en betalingsforpligtelse, sรฅfremt dette skyldes force majeure begivenheder.

10.2. Force majeure foreligger, sรฅfremt en part forhindres i at opfylde aftalen det kan eksempelvis vรฆre som fรธlge af: pandemier, krig, borgerkrig, oprรธr, offentlige restriktioner, import- eller eksportforbud, natur-katastrofer samt arbejdskonflikter eller lignende, som ikke kunne eller burde vรฆre forudset af parterne pรฅ tidspunktet for indgรฅelse af aftalen.

11. Databehandling

11.1. Der henvises til leverandรธrens persondatapolitik, som kan lรฆses her [link].

12. Lovvalg og vรฆrneting

12.1. I tilfรฆlde af utilfredshed med leverandรธren, skal kunden fรธrst forsรธge at lรธse tvisten direkte med leverandรธren. Sรฅfremt dette ikke lykkes, kan kunden indbringe sagen for Nรฆvnenes Hus pรฅ www.naevneneshus.dk og herefter Forbrugerklagenรฆvnet.  For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og hรธjst 100.000 kr. Det koster et gebyr at fรฅ klagen behandlet.

Kunden kan ogsรฅ gรธre brug af EuropaKommissionens online klageportal pรฅ www.ec.europa.eu/odr, hvis du har bopรฆl i et andet EU-land end Danmark.

Standardfortrydelsesformular

(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gรธres gรฆldende)

Til:

Mikma.dk

Lansen 15

9230 Aalborg

e-mail: [email protected]

Jeg meddeler herved, at jeg รธnsker at gรธre fortrydelsesretten gรฆldende i forbindelse med min kรธbsaftale om fรธlgende varer/tjenesteydelser:

__________________________________________________________________________________

Bestilt den: _______________________________     Modtaget den: _______________________________

Forbrugerens navn: ______________________________________________________________________

Forbrugerens adresse:  ___________________________________________________________________

Forbrugerens underskrift: _________________________________________      Dato: _________________

(kun hvis formularens indhold meddeles pรฅ papir)

 

Almindelige salgs- og leveringsbetingelser

MIKMA ApS
CVR-NR.: 41543906

TIL ERHVERV
โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”โ€”

1 ANVENDELSE
1.1 Disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser (herefter benรฆvnt โ€Vilkรฅrโ€ eller โ€Vilkรฅreneโ€) for Mikma ApS, CVR-nr.: 41543906 (herefter benรฆvnt โ€Leverandรธrenโ€) er gรฆldende for salg, levering og montering af enhver ydelse/produkt (herefter benรฆvnt โ€Ydelse(er)โ€ og/eller โ€Produkt(er)โ€) fra Leverandรธren, medmindre de udtrykkeligt er fraveget eller modificeret ved anden skriftlig aftale. Disse Vilkรฅr gรฆlder, uanset om aftalen er indgรฅet via Leverandรธrens hjemmeside, email, telefon eller pรฅ anden vis.

1.2 Specielle kรธbsbetingelser eller specifikke krav til Ydelsen fra kundens side, anfรธrt i f.eks. kundens ordreafgivelse eller i kundens indkรธbsbetingelser, er ikke bindende for Leverandรธren, medmindre Leverandรธren udtrykkeligt skriftligt har erklรฆret sig indforstรฅet med vilkรฅrene.

1.3 Bemรฆrk, at disse Vilkรฅr alene gรฆlder for erhvervskunder. Forbrugere henvises til salgs- og leveringsbetingelser for forbrugerkรธb, som kan findes her https://mikma.dk/almindelige-salgs-og-leveringsbetingelser/

2 TILBUD/ORDREAFTALER
2.1 Nรฅr kunden har lagt en ordrer i webshoppen, vil kunden modtage en bestillingsbekrรฆftelse. Denne mail er alene en kvittering for, at Leverandรธren har modtaget ordren. Der er fรธrst indgรฅet en bindende aftale mellem kunden og Leverandรธren, nรฅr kunden modtager en ordrebekrรฆftelse. Indtil kunden modtager en ordrebekrรฆftelse, er Leverandรธren berettiget til at annullere kundens ordre helt eller delvist, f.eks. som fรธlge af prisรฆndringer, tekstfejl eller udsolgte varer m.v.. Hvis det sker vil kunden blive kontaktet.
Kundens ordreafgivelse skal ikke anses som en bindende aftale imellem kunden og Leverandรธren. Der foreligger ingen endelig aftale parterne imellem, fรธr Leverandรธren har givet accept i form af skriftlig ordrebekrรฆftelse eller aftaledokument.

2.2 Eventuelle tilbud fra Leverandรธren er bindende i 14 dage fra tilbuddets dato at regne, medmindre andet udtrykkeligt fremgรฅr af tilbuddet. Leverandรธren kan altid รฆndre eller tilbagekalde afgivne tilbud forud for kundens accept.

2.3 Nรฅr intet andet er angivet, er et tilbud fra Leverandรธren afgivet med forbehold for muligheden for fremskaffelse af pรฅgรฆldende vare samt mellemsalg. Sรฅfremt dette forbehold aktualiseres, er Leverandรธren berettiget til at tilbagekalde det afgivne tilbud, uanset om tilbuddet mรฅtte vรฆre antaget eller ej, uden at dette berettiger kunden til at rejse krav af nogen art.

2.4 Stemmer Leverandรธrens ordrebekrรฆftelse ikke overens med kundens bestilling, skal kunden straks reklamere. I modsat fald vil kunden vรฆre bundet af ordrebekrรฆftelsen indhold.

2.5 Aftaler om รฆndringer i eller tillรฆg til den oprindelige aftale er ikke bindende for Leverandรธren uden skriftlig bekrรฆftelse fra Leverandรธren.

3 TEKNISKE OPLYSNINGER, VEJLEDNING M.V.
3.1 Produktinformation, prislister, illustrationer og oplysninger om tekniske data er kun vejledende. Leverandรธrens oplysninger er kun bindende, nรฅr dette er sรฆrskilt, udtrykkeligt og skriftligt aftalt.

3.2 De informationer, vejledninger eller andre ydelser, der er tilgรฆngelige eller i รธvrigt stillet til rรฅdighed af Leverandรธren pรฅ dennes hjemmeside, er alene af vejledende karakter og skal ikke opfattes som og udgรธr ikke teknisk rรฅdgivning fra Leverandรธren. Leverandรธren er ikke erstatningsansvarlig for hverken direkte eller indirekte tab ved udnyttelse af de ydelser, der stilles til rรฅdighed pรฅ Leverandรธrens hjemmeside. Der henvises tillige til punkterne 12 og 13 nedenfor.

3.3 Kunden har det fulde ansvar for udvรฆlgelsen af Ydelsen, herunder for at kunden kan opnรฅ de forventede resultater og funktionalitet, samt at Ydelsen kan fungere i kundens eksisterende eller pรฅtรฆnkte driftsmiljรธ.

3.4 Medmindre andet er aftalt, pรฅhviler det kunden at afklare hvorvidt tagkonstruktion, tagbelรฆgning m.v. er egnet til montering af det bestilt anlรฆg, og herunder afklare om dette strider mod offentlige eller privatretlige servitutter, lokalplaner og byggelovgivning, idet leverandรธren er uden ansvar herfor. Leverandรธren pรฅtager sig sรฅledes ikke noget rรฅdgiveransvar i relation til den aftale ydelse.
Sรฅfremt byggeansรธgning indgives af Leverandรธren er evt. rรฅdgiveransvar begrรฆnset til udfyldelse af ansรธgning og konstruktionsberegning, og omfatter sรฅledes ikke andre forhold vedrรธrende taget, tagbelรฆgningen, ventilation mv.

3.5 Leverandรธren er ikke ansvarlig for kundens egen montering af produkterne, ligesom leverandรธren ikke er ansvarlig for om produktet er egnet til opfyldes kundens behov.

3.6 Leverandรธren indestรฅr pรฅ intet tidspunkt for, at produktet indfrier kundens รธnske til et bestemt resultat. Dette hverken รธkonomisk, energimรฆssigt eller andet.

3.7 Specifikke krav fra kunden samt priser er kun bindende i det omfang, de er skriftligt bekrรฆftet af Leverandรธren.

3.8 Sรฅfremt Leverandรธren henviser kunden til en montรธr, der som selvstรฆndig tredjemand forestรฅr installering af produktet for kunden, er Leverandรธren pรฅ ingen mรฅde ansvarlig for montering, installation, tilslutning eller nogen form for rรฅdgivning forbundet hermed. Al installation, montering og tilslutning sker i sรฅ fald pรฅ kundens eget ansvar.

3.8.1 Det understreges, at Leverandรธren i dette tilfรฆlde er tredjemand i aftaleforholdet mellem montรธren og kunden, idet Leverandรธren alene er formidler mellem kunden og montรธren i henhold til punkt 3.8.1. Leverandรธren er pรฅ ingen mรฅder ansvarlig, hverken direkte eller indirekte, for aftaleforholdet mellem kunden og montรธren, ligesom Leverandรธren ikke er ansvarlig for korrekt montering og nettilslutning mv., jf. ogsรฅ punkt 3.5. Enhver tvist der mรฅtte opstรฅ vedrรธrende montering skal afgรธres direkte mellem kunden og montรธren, og parterne forpligter sig til ikke at inddrage Leverandรธren, ligesom parterne skal skadeslรธsholde Leverandรธren som fรธlge af sรฅdanne eventuelle tvister.

3.9 Leverandรธren forestรฅr alene installation og montage i det omfang dette udtrykkeligt fremgรฅ af parternes aftale og ordrebekrรฆftelsen.

3.10 Det er kundens eget ansvar at sikre, at kunden har de fornรธdne tilladelser til at installere, montere, tilslutte og anvende produkterne.

3.11 Det er kundens eget ansvar at sikre, at produkterne kan nettilsluttes pรฅ den tiltรฆnkte adresse. Kunden opfordres til at kontakte relevante netselskab forud for bestilling af produkter.

3.12 Al support og vejledning vedrรธrende Produktet skal ske direkte hos producenten.

3.13 For ballastlรธsninger beregnes der efter terrรฆnkategori III samt en vindstyrke pรฅ 24 m/s og snelast pรฅ 1kN/m2, med mindre andet er oplyst fra kunden. Det er kundens eget ansvar at rรฅdfรธre sig med f.eks. en rรฅdgivende ingeniรธr, for de gรฆldende vindzoner mm. for den aktuelle placering. Prisen er gรฆldende for en samlet placering og et sammenhรฆngende layout af ballastsystemet.

3.14 I sjรฆldne tilfรฆlde kan der vรฆre farveforskel pรฅ solcellerne, selvom disser er fra samme produktbatch. Dette kan ikke pรฅberรฅbes som fejl og Leverandรธren ombytter ikke solceller pga. farveforskel.

3.15 Bemรฆrk at de optegninger, som fremvises, er baseret pรฅ satellitfotografier. Disse bileder kan have begrรฆnsninger med hensyn til nรธjagtigheden af mรฅl og dimensioner. Derfor kan den faktiske installation afvige fra de udstedte optegninger, hvilket ikke kan pรฅberรฅbes som fejl eller bristet forudsรฆtning.

3.16 Leverandรธren fraskriver sig ethvert ansvar for eventuelle pรฅvirkninger pรฅ tagets garantiperiode eller andre tilsvarende forpligtelser, som fรธlge af installationer udfรธrt af kunden eller tredjepart. Kunden bรฆrer det fulde ansvar for at sikre, at installationen ikke pรฅvirker eventuelle garantier eller forpligtelser vedrรธrende taget eller dets materialer. Eventuelle รฆndringer eller skader, der opstรฅr som fรธlge af installationen, er kundens ansvar, og Leverandรธren kan ikke holdes ansvarlig for sรฅdanne konsekvenser.

3.17 Det er kundens ansvar at sikre, at det leverede montagesystem er korrekt bestykket og opfylder alle bรฆrende krav i henhold til installationen. Som standard leveres der 2 montageskinner pr. solcellepanel til montering pรฅ den korte led, samt tagbefรฆstelser (tagkroge/stokskruer), bestykket ud fra at der sidder en tagbefรฆstigelse ved hver samling mellem to solcellepaneler samt enderne. Da der som udgangspunkt ikke udarbejdes en specifik bestykningsplan tilpasset kundens taglayout, kan der vรฆre behov for flere tagbefรฆstelser
Kunden har ansvaret for at kontakte en bygningskonstruktรธr eller producenten for at fรฅ udarbejdet en specifik montageplan tilpasset kundens tag, for at sikre korrekt installation.

3.18 Kรธber pรฅtager sig sรฆlgers ansvar for korrekt hรฅndtering, herunder WEE-hรฅndtering, genanvendelse og genbrug af elektrisk og elektronisk udstyr samt batterier. Hvis kรธber ikke overholder aftalen om genanvendelse, skal kรธber dรฆkke sรฆlgers omkostninger til WEEE-hรฅndtering.

4 LEVERING OG LEVERINGSTIDER
4.1 Aftalte leveringsklausuler fortolkes i henhold til de ved aftalens indgรฅelse gรฆldende Inco-terms.

4.2 Er der ikke truffet nogen sรฆrlig aftale om en sรฅdan leveringsklausul, anses levering for sket “Ex Works” (ab fabrik). Emballage beregยฌnes sรฆrskilt, medmindre andet er aftalt. Det forhold, at Leverandรธren eventuelt hjรฆlper kunden med transporten og fx tegner transportforsikring eller lignende, รฆndrer ikke pรฅ det forhold, at levering skal anses for sket “Ex Works”, medmindre der mellem parterne er indgรฅet sรฆrskilt skriftlig aftale om en anden leveringsklausul.

4.3 Medmindre andet udtrykkeligt fremgรฅr af aftalegrundlaget, er Leverandรธrens angivne leveringstidspunkt et estimat. Leverandรธren kan krรฆve leveringstiden รฆndret ved enhver รฆndring i eller tilfรธjelse til ordren. Leverandรธren kan frit vรฆlge at opdele levering af en ordre i flere sรฆrskilte leverancer.

4.4 Er der udtrykkeligt aftalt fast leveringstid, er denne gรฆldende under forudsรฆtning af, at kunden rettidigt opfylder sine kontraktlige forpligtelser, sรฅsom forudbetaling, godkendelser og beregninger samt i รธvrigt pรฅ opfordring rettidigt prรฆciserer alle nรธdvendige detaljer ved leverancen.

4.5 Leverandรธren er under alle omstรฆndigheder berettiget til at forlรฆnge en aftalt leveringstid med 10 arbejdsdage regnet fra udlรธbet af den faste leveringstid.

4.6 Sรฅfremt der, uagtet af hvilken grund, sker รฆndring af specifikationer eller lignende, forlรฆnges det aftalte leveringstidspunkt automatisk med en periode svarende til det yderligere tidsforbrug, de รฆndrede specifikationer medfรธrer.

4.7 Uanset aftalt leveringsklausul bรฆrer kunden i enhver henseende risikoen for det kรธbte anlรฆg nรฅr dette leveret og henligger pรฅ kรธbers adresse, herunder i tilfรฆlde af tyveri, brand, skade som fรธlge af vejrlige forhold mv.

4.8 Der tages forbehold for udsolgte varer pรฅ grund af restordrer hos Leverandรธren og dennes underleverandรธrer. Leverandรธren er i sรฅdanne tilfรฆlde berettiget til at annullere tilbud og allerede indgรฅede aftaler uden ansvar for Leverandรธren.

4.9 Kunden er pligtig til at aftage det kรธbte inden 6 dage efter, at det af Leverandรธren er meldt klar til afhentning.

4.10 Sรฅfremt levering pรฅ grund af kundens forhold udsรฆttes i forhold til den aftalte leveringstid, har Leverandรธren ret til at foretage koncentration af leverancen og underrette kunden herom, hvorefter kunden bรฆrer risikoen og vil vรฆre forpligtet til at betale, som var levering sket til det forudsatte leveringstidspunkt.

4.11 Leverandรธren skal i intet tilfรฆlde, uanset graden af uagtsomhed, vรฆre ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller lignende indirekte- /konsekvenstab.

4.12 Leverandรธren kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelse som fรธlge af omlevering eller afhjรฆlpning og kan ikke pรฅlรฆgges at erstatte nogen udgift hos Kunden som fรธlge heraf.

4.13 Overskrider Leverandรธren den forventede leveringstid med mere end 45 arbejdsdage, og har Leverandรธren ikke forlรฆnget det forventede leveringstidspunkt i overensstemmelse med ovenstรฅende, kan kunden ved skriftlig meddelelse til Leverandรธren krรฆve levering og fastsรฆtte en sidste frist pรฅ minimum 2 uger til levering. Sรฅfremt Leverandรธren herefter ikke leverer inden for den fastsatte frist, og dette ikke skyldes forhold som kunden bรฆrer ansvaret for, eller som omfattes af ovenstรฅende punkter 4.1-4.7, kan kunden ved skriftlig meddelelse til Leverandรธren hรฆve aftalen for sรฅ vidt angรฅr den del, som ikke blev leveret.

4.14 Vรฆlger kunden at ophรฆve aftalen, kan kunden have ret til erstatning (forudsat de almindelige erstatningsretlige betingelser herfor er opfyldt). Erstatningen kan samlet ikke overstige 5 % af den aftalte kรธbesum for den forsinkede Ydelse, dog maksimalt kr. 50.000. Et eventuelt erstatningskrav skal gรธres gรฆldende skriftligt senest 48 timer efter levering eller ophรฆvelse har fundet sted, idet den i modsat fald er bortfaldet. Der kan ikke krรฆves erstatning for Ydelser, som er blevet leveret.

4.15 Kunden kan ikke gรธre andre misligholdelsesbefรธjelser, end hvad der fรธlger af punkterne4.13 og 4.14, gรฆldende i anledning af den opstรฅede forsinkelse, og er sรฅledes afskรฅret fra at gรธre krav pรฅ yderligere erstatning af nogen art eller anden form for kompensation.

5 Montering
5.1 Leverandรธren forestรฅr alene monteringsarbejder idet omfang dette udtrykkeligt og skriftlig er aftalt i parternes aftalegrundlag.

5.2 Montagearbejdet omfatter alene det faktiske arbejde med montering. Sรฅfremt det er aftalt forestรฅr Leverandรธren ligeledes udfรธrelse af elarbejder.

5.3 Det pรฅhviler kunden at sikre, at solcelleanlรฆgget kan monteres pรฅ et plant underlag uden kileopbygning og uden ekstra arbejder i forhold til ventilationhรฆtter, tagbrรธnde, antenner mv.

5.4 Leverandรธren er i enhver henseende uden ansvar for statisk eller konstruktionsmรฆssige forhold og belastningsevne af tagkonstruktion, hvorpรฅ solcelleanlรฆgget monteres, ligesom Leverandรธrende er uden ansvar for, om montering af solcelleanlรฆgget er i strid med private eller offentlige servitutter og rettigheder, lokalplaner eller anden konkret regulering af ejendommens forhold.

5.5 Eventuelt nรธdvendige vinterforanstaltninger i forbindelse med monteringsarbejdernes udfรธrelse anses som ekstraarbejder og betales af Kunden udover den aftalte kรธbesum.

5.6 Monteringsarbejder foretages i รธvrigt i overensstemmelse med gรฆldende montagevejledninger og anvisninger fra producenterne samt i overensstemmelse med foreliggende byggetilladelse, gรฆldende bygningsreglement og lovgivning vedr. elarbejder. I det omfang monteringen mรฅtte afvige herfra, er Leverandรธren alene ansvarlig for sรฅdanne fravigelser i det omfang, forholdet indebรฆrer en risiko for skade pรฅ solcelleanlรฆgget eller ejendommen. Uanset at der herefter mรฅtte pรฅhvile Leverandรธren et ansvar, kan dette maksimalt opgรธres i overensstemmelse med det under pkt. 12 anfรธrte.

5.7 Kunden er ansvarlig for at der i enhver henseende pรฅ det aftalte monteringstidspunkt er fri og uhindret adgang til monteringsstedet, herunder i forhold til opstilling af stillads mv.

5.8 Monteringsarbejde udfรธres pรฅ hverdage i tidsrummet mellem kl.7.00 og 17.00.
Det forventelige tidspunkt for monteringsarbejdernes udfรธrelse fastsรฆttes i parternes aftale men kan af Leverandรธren udskydes med op til 10 arbejdsdage uden nรฆrmere begrundelse. Monteringen forudsรฆttes i รธvrigt at kunne foretages i perioden fra 1 april til 31.10.
Herudover kan tidspunktet for monteringen udskydes pรฅ grund af vejrlig eller andre uforudsete hindringer, uden at dette berettiger Kunden til gรธre indsigelse eller fremsรฆtte krav overfor Leverandรธren. Herudover gรฆlder for tidspunktet for monteringens fรฆrdiggรธrelse samme bestemmelser som anfรธrt under pkt. 4, herunder i forhold til forsinkelse, reklamation, ophรฆvelse, erstatningsbegrรฆnsning mv.

6 RETURRET OG KUNDENS MODTAGELSE AF YDELSEN
6.1 Kunden har i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler ingen ret til at returnere noget Produkt eller nogen Ydelse, medmindre dette udtrykkeligt skriftligt er aftalt med Leverandรธren. I sรฅ fald sker returneringen for kundens regning og risiko.

6.2 Sรฅfremt kunden er forhindret i at modtage eller nรฆgter at modtage/afhente aftalte Ydelser/Produkter til den aftalte leveringstid, anses levering for at have fundet sted pรฅ det aftalte leveringstidspunkt. Samtlige omkostninger der pรฅlรธber som fรธlge heraf, bรฆres af kunden.

6.3 Ved kรธb af kabler pรฅ metermรฅl fra vores webshop er det vigtigt at vรฆre opmรฆrksom pรฅ, at disse varer er skrรฆddersyede efter dine specifikke behov. Da kabelmรฆngden er bestemt af dine prรฆcise mรฅlinger, er det desvรฆrre ikke muligt at acceptere returnering af disse produkter. Denne politik er implementeret for at sikre, at vi kan levere skrรฆddersyede kabler af hรธjeste kvalitet til vores kunder og minimere spild. Vi opfordrer dig til at kontakte vores kundeservice, hvis du har spรธrgsmรฅl eller brug for yderligere assistance, inden du placerer din ordre.

7 PRISER
7.1 Angivne priser er excl. moms og andre skatter eller afgifter, ligesom รธvrige oplysninger i prislister m.v. altid anses for vejledende. Angivne priser er uden emballage, miljรธtillรฆg, gebyrer, levering og montering, medmindre andet konkret er angivet i aftalen.

7.2 Leverandรธren forbeholder sig ret til at forhรธje de aftalte priser for ikke-leverede Ydelser/Produkter sรฅfremt Leverandรธren pรฅlรฆgges nye eller forรธgede omkostninger bl.a som fรธlge af (men ikke udtรธmmende) valutakursรฆndringer, materialeprisstigninger, prisforhรธjelser fra underleverandรธrer, รฆndringer i toldafgifter, รฆndringer i arbejdslรธnninger, รฆndringer i energipriser, statsindgreb eller lignende forhold som Leverandรธren kun har begrรฆnset eller ingen kontrol over.

7.3 Ekstraydelser/-leverancer, hvorved forstรฅs Ydelser/Produkter, der ikke fremgรฅr af Leverandรธrens ordrebekrรฆftelse, afregnes i henhold til Leverandรธrens til enhver tid gรฆldende prislister.

7.4 Leverandรธren forbeholder sig retten til at korrigere pris/rabat i kundespecifikke pris- og/eller rabataftaler, sรฅfremt disse medfรธrer, at en given vare vil blive solgt med tab.

8 BETALING
8.1 Medmindre andet er aftalt skriftligt forfalder kรธbesummen til betaling ved aftalens indgรฅelse.

8.2 Leverandรธren har ved kundens forsinkede betaling ret til at krรฆve ikke forfaldne krav indfriet straks i overensstemmelse med reglerne om anticiperet misligholdelse.

8.3 Ved kundens manglende eller forsinkede betaling, er Leverandรธren, uanset om kรธbet fastholdes eller hรฆves, berettiget til at standse alle leverancer til kunden, indtil ethvert skyldigt belรธb er betalt. Leverandรธren er sรฅledes uden hensyn til aftalt leverings- og monteringstidspunkt, berettiget til at tilbageholde leverance og udskyde aftalte montering mv. indtil betaling er sket.

8.4 Sรฅfremt levering og montering udskydes pรฅ grund af Kundens forhold, er kunden forpligtet til at foretage enhver betaling til Leverandรธren, som om levering var sket til aftalt tid.

8.5 Ved overskridelse af betalingsfristen svarer kunden rente svarende til 2 % pr. pรฅbegyndt kalendermรฅned af den forfaldne saldo fra seneste rettidige betalingsdato, indtil belรธbet krediteres Leverandรธrens konto i Leverandรธrens pengeinstitut.

8.6 Kunden kan ikke i nogen situation foretage modregning i kรธbesummen, og kunden kan ikke udรธve tilbageholdelsesret eller nรฆgte betaling pga. forsinkelse, reklamation eller modkrav vedrรธrende den konkrete Ydelse/Produkt eller noget andet krav. Leverandรธren er berettiget til at fastsรฆtte kreditmaksimum for kunden, der pรฅ ethvert tidspunkt ensidigt kan รฆndres eller ophรฆves af Leverandรธren.

8.7 Pรฅ Leverandรธrens anmodning er kunden til enhver tid forpligtet til for egen regning at stille bankgaranti eller anden af Leverandรธren godkendt sikkerhedsstillelse for kรธbesummens rettidige betaling.

8.8 Kan en aftale ikke gennemfรธres kontinuerligt, eller sker levering ad flere gange, er Leverandรธren berettiget til delvis fakturering.

8.9 Ved betaling med betalingskort trรฆkkes det fulde belรธb for ordren fra betalingskortet ved pรฅbegyndelsen af leveringen. Eventuelle restordredele vil blive leveret efterfรธlgende, sรฅ snart de er tilgรฆngelige

9 EJENDOMSFORBEHOLD VED KREDITSALG
9.1 Leverandรธren forbeholder sig ejendomsretten til det leverede, indtil fuld betaling er prรฆsteret. Leverandรธren er i tilfรฆlde af kundens betalingsmora berettiget til uden forudgรฅende varsel at afhente det leverede, og kunden er forpligtet til at foretage udlevering. Ved tilbagetagelse i henhold til ejendomsforbeholdet skal kunden erstatte ethvert tab og samtlige omkostninger, herunder advokatomkostninger, som Leverandรธren mรฅtte blive pรฅfรธrt.

9.2 Ejendomsretten til det leverede overgรฅr sรฅledes fรธrst til Kunden ved endelig betaling af alle ydelser omfattet parternes aftale. Dette gรฆlder uanset om der er sket hel eller delvis levering.

9.3 Kunden er uberettiget til at foretage videresalg, enhver form for overdragelse, pantsรฆtning, udlรฅn, udlejning eller lignende af det leverede eller lade det leverede indfรธje i fast ejendom pรฅ en sรฅdan mรฅde, at ejendomsforbeholdet ikke kan opretholdes, indtil fuld betaling er sket. Foretages der retsforfรธlgning imod det leverede fra tredjemand, herunder udlรฆg, er kunden forpligtet til straks at give Leverandรธren meddelelse herom.

10 REKLAMATION SAMT FEJL OG MANGLER
10.1 Kunden er forpligtet til straks efter modtagelsen af Ydelsen/Produktet/Monteringen at foretage kontrol af Ydelsen/Produktet/Monteringen samt at undersรธge denne for eventuelle mangler. Leverandรธren hรฆfter alene for fejl og mangler, der er tilstede pรฅ leveringstidspunktet og for sรฅ vidt angรฅr monteringsarbejderne fra fรฆrdigmelding.

10.2 Mangler ved og synlige skader pรฅ leveringen skal anmeldes straks efter levering direkte til Produktets producent, dog senest nรฆste arbejdsdag kl. 10.00 (varen mรฅ ikke vรฆre flyttet, fรธr der er sikret foto af emballage/vare). Mangler og synlige skader skal noteres pรฅ fragtbrev, nรฅr leveringen modtages, idet kunden i modsat fald er afskรฅret fra at gรธre gรฆldende, at den leverede vare havde en synlig skade ved levering. Det understreges, at reklamation er et forhold mellem kunden og producenten og er derved Leverandรธren uvedkommende.

10.3 Skader, som ikke umiddelbart er synlige ved leveringen eller fรฆrdigmeldingen, skal indberet-tes til producenten senest 5 arbejdsdage efter, levering har fundet sted. (Skaden dokumente-res med foto af emballage/vare).

10.4 Kundens reklamation over ikke-synbare mangler, der skyldes fejl i konstruktionen, materiale eller fremstilling samt montering skal ske til producenten senest 12 mรฅneder regnet fra leveringsdagen eller fรฆrdigmelding fsva. monteringsarbejdet.

10.5 Konstaterer kunden eller burde kunden have konstateret fejl og mangler ved Ydelsen/ Produktet/Montering, der var tilstede pรฅ leveringstidspunktet eller fรฆrdigmeldingen, skal kunden straks skriftligt reklamere til producenten med specifikation af de mangler, der gรธres gรฆldende. Reklameres der ikke rettidigt i overensstemmelse med det her beskrevne, er retten til at gรธre mangler gรฆldende bortfaldet.

10.6 Sรฅfremt der meddeles, at der ikke at kan foretages afhjรฆlpning eller omlevering, er kunden berettiget til at hรฆve aftalen. Kunden kan ved ophรฆvelse krรฆve den aftalte kรธbesum tilbagebetalt mod kundens samtidige udlevering af Produktet i samme stand som ved levering. Kunden har ikke krav pรฅ yderligere erstatning.

10.7 Producenten er berettiget til at lade afhjรฆlpning henholdsvis omlevering udfรธre af samarbejdspartnere, herunder af Leverandรธren.

10.8 Leverandรธren er ikke ansvarlig for mangler ved det leverede, som skyldes fejl eller forsรธmmelser hos Leverandรธrens underleverandรธrer, herunder producenten, eller i รธvrigt er begrundet i underleverandรธrs forhold. I det omfang Leverandรธren mรฅtte have et berettiget krav hos en underleverandรธr, transporterer Leverandรธren herved dette krav til kunden, sรฅledes at kunden er forpligtet til at rette sit krav direkte mod underleverandรธren/producenten.

10.9 Har kunden gjort en fejl og/eller mangel gรฆldende, og viser det sig, at der ikke foreligger nogen fejl og/eller mangel, som kan gรธres gรฆldende over for Leverandรธren, har Leverandรธren ret til at krรฆve vederlag for det udfรธrte arbejde i overensstemmelse med den til enhver tid gรฆldende prisliste for konsulentbistand, service m.v.

10.10 Transportudgifter i forbindelse med reklamation afholdes af kunden og er Leverandรธren uvedkommende.

10.11 Reklamationsperioden for dele, som har vรฆret repareret eller udskiftet i reklamationsperioden, er tre (3) mรฅneder fra datoen for reparationen eller udskiftningen, eller indtil den oprindelige reklamationsperiode udlรธber, afhรฆngig af, hvad der indtrรฆffer sidst i henhold til de samme vilkรฅr, betingelser og ansvarsbegrรฆnsninger. Reklamationsperioden kan under ingen omstรฆndigheder overskride seks (6) mรฅneder fra startdatoen for den oprindelige reklamationsperiode.

10.12 Denne reklamationsret omfatter ikke fejl, som skyldes eller er forbundet med fรธlgende: 1) uegnede materialer, komponenter eller design, som leveres af kunden eller pรฅ vegne af kunden, 2) forsรธmmelse eller andre uretmรฆssige handlinger eller udeladelser foretaget af kunden, dennes medarbejdere, reprรฆsentanter eller anden tredjemand, 3) dele, som ikke er originale reservedele leveret af Leverandรธren, 4) ukorrekte installationer eller forandringer, som er udfรธrt uden Leverandรธrens skriftlige samtykke, 5) dele, tilbehรธr eller udstyr, som ikke er solgt, leveret eller udtrykkelig skriftligt godkendt af Leverandรธren, 6) materialer foreskrevet af kunden, er uegnede til formรฅlet eller 6) dele leveret af Leverandรธren, som kunden har direkte reklamationsret for fra en anden producent.

10.13 Reklamationsretten omfatter ikke sliddele samt normal slitage og forringelse.

10.14 Leverandรธren er ikke ansvarlig for kundens skuffede forventninger til Produktet/Ydelsen, idet Leverandรธren ikke har afgivet garanti pรฅ ydeevne mv.

10.15 Reklamationsretten omfatter ikke korrosion, anlรธb, rust eller anden form for fugtskade pรฅ eventuelt behandlede emner/overflader.

10.16 Kunden skal under alle omstรฆndigheder pรฅberรฅbe sig mangler forud for videreforarbejdning/installation/montering af Produktet. Sรฅfremt kunden ikke skriftligt pรฅberรฅber sig fejl ved arbejdet/emnet inden efterfรธlgende videreforarbejdning/montering/installation og dokumenterer de pรฅberรฅbte fejl, bortfalder reklamationsretten.

10.17 Vi รธnsker at sikre, at vores kunder oplever en problemfri og tilfredsstillende handel. Herunder finder du vores handelsbetingelser vedrรธrende reparation af defekte varer:

1. Defekte Varer:
a. Ved modtagelse af en defekt vare bedes kunden straks kontakte vores kundeservice for at rapportere problemet.
b. Kunden skal ikke forsรธge at reparere eller รฆndre varen pรฅ egen hรฅnd, da dette kan pรฅvirke reklamationsprocessen.

2. Returnering af Defekte Varer:
a. Hvis det er nรธdvendigt at returnere den defekte vare, skal denne sendes til vores adresse og pakkes ansvarligt for at undgรฅ yderligere skader under transporten.
b. Skader, der opstรฅr under transporten til vores adresse, er pรฅ afsenders ansvar.

3. Testproces:
a. Defekte varer vil blive testet grundigt for at fastslรฅ eventuelle fejl.
b. Viser det sig, at varen ikke er defekt, forbeholder vi os retten til at fakturere kunden for forsendelse frem og tilbage samt arbejdsomkostningerne ved test.
c. Arbejdsomkostninger ved testundersรธgelse er fastsat til 650 kr. pr. pรฅbegyndt time.

10.18 Ved reklamation af en defekt vare dรฆkkes ombytning til en ny vare i overensstemmelse med gรฆldende lovgivning. Udskiftning af den defekte vare er ikke dรฆkket. Kunden pรฅtager sig ansvaret for af- og pรฅmontering af den nye vare.

10.19 Montageskinnerne betegnes som svรฆrt leverbart gods, hvilket betyder, at der i sjรฆldne tilfรฆlde kan forekomme mindre tryk eller buler i disse. Der er til alle vores anlรฆgspakker beregnet ekstra overlรฆngde til montageskinner, sรฅledes at ved fragtskade pรฅ en montageskinne, kan det beskadigede stykke skรฆres vรฆk og samles med medfรธlgende skinneforbinder, hvor der som udgangspunkt mindst medfรธlger en ekstra skinneforbinder i forhold til hvad der reelt skal bruges. Ligeledes kan der opstรฅ mindre ridser og skrammer pรฅ skinnernes overflade under levering og hรฅndtering. Disse kosmetiske skader pรฅvirker ikke funktionen og vil vรฆre skjult bag de monterede paneler

10.20 Solcellepaneler betegnes som skrรธbeligt- og svรฆrt leverbart gods, hvilket betyder, at der i sjรฆldne tilfรฆlde kan forekomme mindre ridser eller skrammer pรฅ disse. Disse kosmetiske skader pรฅvirker ikke solcellepanelernes funktion eller garanti

10.21 Hvis der ikke er kรธbt eller installeret transientbeskyttelse, og en strรธmafbrydelse eller lignende hรฆndelse medfรธrer en defekt inverter eller smart meter, pรฅtager le-verandรธren sig intet ansvar for skaden. Dette gรฆlder bรฅde inden for og uden for reklamationsperioden

11 PRODUKTANSVAR
11.1 For Produktansvar er Leverandรธren ansvarlig i henhold til de bestemmelser i Produktansvarsloven, der ikke kan fraviges ved aftale. Leverandรธren fraskriver sig ansvar for Produkt-skader pรฅ ethvert andet grundlag. Leverandรธrens ansvar for Produktskader kan belรธbsmรฆssigt ikke overstige den dรฆkning der kan opnรฅs fra Leverandรธrens Produktansvarsforsikring. Sรฅfremt Leverandรธren ikke har tegnet produktansvarsforsikring henvises der til punkt E12.

11.2 Leverandรธren er i intet tilfรฆlde ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller lignende indirekte- /konsekvenstab.

11.3 Kunden er forpligtet til uden ugrundet ophold skriftligt at meddele Leverandรธren, sรฅfremt der er opstรฅet en Produktansvarsskade, eller der er fare for, at en sรฅdan skade vil indtrรฆffe.

11.4 I den udstrรฆkning, Leverandรธren mรฅtte blive pรฅlagt ansvar over for tredjemand, er kunden forpligtet til at holde Leverandรธren skadeslรธs i samme omfang, som Leverandรธrens ansvar er begrรฆnset i henhold til nรฆrvรฆrende aftale.

11.5 Kunden er pligtig til at lade sig sagsรธge ved samme domstol eller voldgiftsret, som behandler Produktansvarssagen mod Leverandรธren.

12 ANSVARSFRASKRIVELSE OG -BEGRร†NSNING
12.1 Leverandรธren hรฆfter, uanset pรฅ hvilket grundlag et krav rejses, og uanset graden af uagtsomhed, ikke for fรธlgeskader eller indirekte tab som f.eks. driftstab, tidstab, avancetab, konsekvenstab, tab af goodwill, manglende opnรฅelse af forventede besparelser m.v.

12.2 Leverandรธrens ansvar omfatter under ingen omstรฆndigheder skader, som ikke kunne forudses pรฅ tidspunktet for aftalens indgรฅelse.

12.3 Uden prรฆjudice af de begrรฆnsninger af Leverandรธrens ansvar, der er aftalt andetsteds i disse Vilkรฅr, er Leverandรธrens samlede ansvar for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til aftalen eller ansvar pรฅ ethvert andet retligt grundlag belรธbsmรฆssigt begrรฆnset til to tredjedele (2/3) af det belรธb, som kunden har erlagt for Ydelsen/Produktet, hvorpรฅ kravet baseres. Sรฅfremt kunden ikke har betalt for den pรฅgรฆldende Ydelse/Produkt kan der ikke rettes noget krav mod Leverandรธren. Uanset stรธrrelsen af vederlaget for Ydelsen/Produktet, er Leverandรธrens samlede erstatningskrav belรธbsmรฆssigt maksimeret til DKK 50.000,00.

13 PRODUKTร†NDRINGER
13.1 Leverandรธren forbeholder sig ret til at foretage รฆndring eller udskiftning af ethvert Produkt eller software, forudsat at sรฅdanne รฆndringer eller udskiftning ikke har vรฆsentlig, negativ indflydelse pรฅ Ydelsen/Produktets funktion eller ydeevne.

14 IMMATERIELLE RETTEGHEDER
14.1 Ophavsretten til tegninger, modeller, forarbejder og koncepter, kreative oplรฆg, originalmateriale m.m. udviklet af Leverandรธren tilhรธrer Leverandรธren og mรฅ ikke uden Leverandรธrens forudgรฅende skriftlige godkendelse overlades til tredjemand eller benyttes i anden sammenhรฆng, herunder andre projekter.

15 FORCE MAJEURE
15.1 Leverandรธren er berettiget til at annullere ordrer eller udskyde aftalt levering af Ydelser/Produkter, og er i รธvrigt fri for ansvar for enhver manglende, mangelfuld eller forsinket levering, der helt eller delvist skyldes omstรฆndigheder, som ligger uden for Leverandรธrens kontrol eller som gรธr opfyldelsen urimelig byrdefuld for Leverandรธren, herunder, men ikke begrรฆnset til oprรธr, uroligheder, krig (uanset om krigen er officielt erklรฆret og indledt), invasion, terrorisme, brand, offentlige forskrifter, strejke, lockout, slowdown, mangel pรฅ transportmidler, vareknaphed, sygdom eller forsinkelse ved eller mangler ved leverancer fra leverandรธr, uheld i produktion eller afprรธvning, virus, cyberterror, hackerangreb, pandemi, epidemi samt afbrydelse af eller svigt i energi- og/eller vandforsyningen. Samtlige kundens befรธjelser suspenderes eller bortfalder i sรฅdanne tilfรฆlde. Kunden kan hverken i tilfรฆlde af annullering eller udskudt levering/opfyldelse krรฆve skadeserstatning eller fremsรฆtte noget krav i รธvrigt mod Leverandรธren.

15.2 Forhold hos Leverandรธrens underleverandรธrer, der medfรธrer, at Leverandรธren ikke er i stand til at opfylde sine forpligtelser over for kunden, og som ikke kan overvindes uden uforholdsmรฆssigt store omkostninger for Leverandรธren skal ligeledes betragtes som force majeure.

16 UGYLDIGHED
16.1 Skulle det vise sig, at รฉn eller flere bestemmelser i Disse Vilkรฅr er eller bliver ugyldige, skal de รธvrige vilkรฅr fortsat vรฆre gyldige mellem parterne. Parterne er i dette tilfรฆlde forpligtet til at erstatte den ugyldige bestemmelse (eller de ugyldige bestemmelser) med en gyldig, som i videst muligt omfang forfรธlger formรฅlet og retsstillingen ifรธlge den ugyldige bestemmelse (de ugyldige bestemmelser).

17 REGISTRERING OG BEHANDING AF PERSONDATA
17.1 Leverandรธren behandler personoplysninger i overensstemmelse med den til enhver tid gรฆldende persondatapolitik hos Leverandรธren, der kan findes pรฅ: https://mikma.dk/privacy-policy/ .

18 ร†NDRINGER AF VILKร…RENE
18.1 Leverandรธren forbeholder sig retten til at รฆndre Vilkรฅrene.

19 LOVVALG OG Vร†RNETING
19.1 Enhver tvist mellem Leverandรธren og kunden skal afgรธres efter dansk ret, dog undtaget dansk rets international privatretlige regler. Tvisten skal afgรธres ved retten i Aalborg som aftalt vรฆrneting.

Liggende retning

Med liggende retning menes der at samtlige solcellepaneler vender horisontalt pรฅ tagfladen. Det vil sige at montageskinnerne monteres vertikalt.

Stรฅende retning

Med stรฅende retning menes der at samtlige solcellepaneler vender vertikalt pรฅ tagfladen. Det vil sige at montageskinnerne monteres horisontalt.